Ny design för Laga hemma

Min receptsida Laga hemma har fått sig en rejäl översyn. Nästan all kod har blivit omskriven, vilket behövdes. Men det som sidans besökare lär lägga märke till är dess nya design. Särskilt startsidans layout är förändrad med nya funktioner och fokus på receptsökning.

Detta är Laga hemmas tredje design och den jag är klart mest nöjd med. Samtidigt känns det väldigt skönt att källkoden har optimerats och förnyats på nästan alla punkter. Sidan är nu framtidssäkrad och redo att möta ännu fler besökare på jakt efter recepttips.

Laga hemma V3

Projekt: Ansökningssida till Hagabergs folkhögskola

Hösten 2014 fick jag i uppdrag att utveckla en digital ansökningssida för Hagabergs folkhögskola. Tidigare hade de endast kunnat ta emot ansökningar på papper, vilket innebar ett stort administrativt arbete för personalen. Den nya ansökningssidan stod klar vid årsskiftet 2014/2015 och har använts under vårens antagningsperiod.

Hagabergs ansökningssida

Hittills har fem kurser börjat använda ansökningssidan, som enkelt möjliggör för vem som helst att söka till kurserna. En ny användare registrera sig på en minut och kan därefter fylla i sin ansökan. Det går att ladda upp viktiga dokument som personbevis, skolbetyg, meriter, arbetsintyg och liknande. Användaren kan även spara sin ansökan för att fortsätta att fylla i den en annan dag.

Ansökningssidan har fått ett mycket bra mottagande och har lett till mindre administrativt arbete för kursföreståndare. De kan ladda ner en PDF-version av ansökan så snart den är inskickad och kan snabbt få sammanställningar och liknande. Jag gör löpande uppdateringar och förbättringar av sidan, men den är redan mycket välfungerande.

Min vision av framtidens användbara teknologi

Som en bloggare för Fujitsus Master Your Business var en av mina utmaningar att skriva en text om hur jag tror att teknologin i framtiden kan vara fokuserad på att vara oss till hjälp på nya sätt. Jag skrev ihop en text utifrån hur jag ser en vardagsmorgon för mig i framtiden.

Jag tänker mig en framtid där tekniken har automatiserat mycket. Frukosten tillagas innan man hinner kliva upp ur sängen, tandborsten märker när det är dags att besöka tandläkaren (och bokar då in ett besök), elcykeln laddas automatiskt av vägbanan. Vi behöver inte fokusera särskilt mycket på tekniken, den hjälper oss istället automatiskt.

Eftersom det är roligt med video slängde jag även in en Vine som jag klippt ihop lite snabbt. Här har ni den.

Följ min blogg hos Fujitsu för att ta del av alla uppdateringar. Ni får mer än gärna lämna en kommentar där också.

Logga in säkert med ditt finger

Som webbutvecklare tar det ofta inte lång tid innan man sitter med ett stort antal enheter. Det behövs för att man ska kunna testa sina webbsidor på olika plattformar, operativsystem och skärmstorlekar. Det vore en stor förlust om jag skulle tappa bort någon av enheterna, dels för att de kostar ganska mycket och använda ofta, dels för att det kan finnas sparade inloggningar på dem.

Ett sätt att öka säkerheten på sina enheter är såklart att lösenordsskydda dem. Min mobil skyddas av en ovanligt lång PIN-kod, datorerna av klassiska lösenord. Men min senaste dator har en inbyggd fingeravtrycksläsare. Jag kan snabbt och enkelt logga in på den bara genom att dra fingret över läsaren, så här:

Det bästa med denna funktion är att den inte bara kan logga in mig på Windows, det går även att ställa in den så att den loggar in mig på Facebook, Google, Twitter, webbmail etc. På så sätt behöver jag inte komma ihåg långa och krångliga lösenord, så länge jag har mitt finger med mig.

Du kan läsa mer om denna lösning på min blogg hos Fujitsu.

Företag, bjud på er själva i sociala medier

Om ett företag vill vara modernt räcker det inte att erbjuda intressanta tjänster eller produkter, det är nästan lika viktigt att vara synlig i sociala medier. Hur man väljer att presentera sitt företag beror självklart på vilken inriktning och vilka kunder man har, men generellt menar jag att man, som ansvarig för sociala medier i ett företag, måste kunna bjuda på sig själv.

Under gårdagen gjorde jag ett litet experiment på Twitter, jag kontaktade Binero, Viaplay, Samsung, Loopia och Tele2 för att se hur de skulle reagera på några ganska oseriösa tweets. Jag började med att skriva detta: Fortsätt läsa