Företag, bjud på er själva i sociala medier

Om ett företag vill vara modernt räcker det inte att erbjuda intressanta tjänster eller produkter, det är nästan lika viktigt att vara synlig i sociala medier. Hur man väljer att presentera sitt företag beror självklart på vilken inriktning och vilka kunder man har, men generellt menar jag att man, som ansvarig för sociala medier i ett företag, måste kunna bjuda på sig själv.

Under gårdagen gjorde jag ett litet experiment på Twitter, jag kontaktade Binero, Viaplay, Samsung, Loopia och Tele2 för att se hur de skulle reagera på några ganska oseriösa tweets. Jag började med att skriva detta:

Det tog inte särskilt lång tid innan Binero hörde av sig.

Jag frågade dem varför de var coolast och fick till svar att deras tjänster är grymma, att de står för integritet och fritt internet, samt att de har humor och självdistans. Då bad jag dem rita en bild på en dinsosaurie som spelar elgitarr. Tyvärr fick jag ingen sådan, men de lovade att deras VD kan spela ”dinosaurierock på elgitarr”.

Viaplay bjuder på en teckning

Då fick jag plötsligt även svar från Viaplay:

Den naturliga frågan från mig var då om ett sjukt utbud verkligen är något positivt? Absolut, svarade Viaplay och menade att man kan hamna i Viaplay-karantän, vilket är bland det bästa man kan uppleva. Något senare bad jag dem rita en bild över hur man bör spendera sin tid i denna karantän. Efter en stund fick jag detta till svar: Viaplaykarantän Senare samma eftermiddag svarade även Samsung.

Jag bad dem utveckla, men har inte fått svar ännu.

Loopia vinner över Tele2 i boule?

Senare samma dag skrev jag detta till Loopia och Tele2, för att se om de skulle svara:

I skrivande stund har Tele2 inte svarat, men Loopia verkar vara kungar på boule.

Varför gjorde jag detta?

Mitt snabba experiment med oseriösa frågor till några relativt stora svenska företag gjordes för att se om de skulle ta sig tid att svara på frågor som egentligen inte alls har med deras produkter och tjänster att göra. Genom att de bjuder på sig själva, kanske till och med ritar ett par streckgubbar som äter popcorn, är det troligt att frågeställaren får ett mer positivt intryck av företaget och personerna bakom dem.

Jag kan såklart bara tala för mig själv, men om ett företag har lite självdistans är det mer troligt att jag blir kund hos dem i framtiden. Att med glimten i ögat svara på en fånig fråga är i regel inte tidskrävande, men kan betyda mycket för en framtida kund.